Hitelestanácsadó olvasónk tippjeit osztjuk meg veletek ismét, immár a folyószámlákról.
A folyószámla
A folyószámla a hitelfelvétel talán egyik legfontosabb eleme. Egész pénzügyi életünk követhető róla a legtöbb esetben. Erre érkezik legtöbbünk fizetése, nyugdíja, sokan vannak, aki átutalásokat indítanak róla, erről fizetjük a közüzemi díjak mellett hiteleink törlesztését illetve egyéb más utalásokat is indítunk róla. Ha valakinek folyószámla hitelkerete van – "mínuszba tud menni" – az is itt látszik. Itt már sok egyéb dologra is figyelni kell.
Az átutalások
Mint az előbb is említettem, sokan rendezik innen közüzemi számlájukat. A levonás mindig adott napon történik a szolgáltatónál. Ha az adott napon van elég pénz a számlán, akkor minden rendben van, elmegy az átutalás, nyugodtan aludhatunk. A probléma ott kezdődik, ha nem figyeltünk eléggé és nem maradt elég pénz a számlán. Ebben az esetben is megpróbálják levenni a közüzemi szolgáltatás vagy a hiteltörlesztés összegét, de nem tudják, ezért ez a művelet visszautasított megbízásként jelentkezik a számlánkon, amelyet a bankok sem közüzemi díj, sem hiteltörlesztés esetén nem néznek jó szemmel, az utóbbinál egyenesen szúrósan néznek.
Ha hitel felvételét tervezzük, akkor itt még előrelátóbbnak kell lennünk, mint a közüzemi számláknál – hiszen itt a legtöbb esetben 3 vagy akár 6 havi folyószámlát is kérhetnek tőlünk. Minél több folyószámlánk makulátlan, annál nagyobb az esély arra, hogy a bank örömmel fordul felénk és elfogadja a hitelkérelmünket. Ha mindet nem is tudjuk teljesen rendezetten tartani, akkor is ügyeljünk rá, hogy a legutolsón minden esetben rendben legyen – így talán azt gondolják, hogy ugyan eddig nem figyeltünk annyira, de legalább most már megjavultunk. (Ez azért nem minden esetben igaz, van olyan konstrukció is, ahol már eleve el sem fogadják a hitelkérelmet, ha az utolsó 3 vagy 6 hónapban elmaradás mutatkozik).
A hitelkeret
Sokan rendelkezünk folyószámla hitelkerettel, aminek segítségével átmeneti likviditási gondjainkat orvosolni tudjuk. Ebben az esetben is kis odafigyeléssel sokat tehetünk a bank felőli megítélésünkért. Vegyünk egy alap példát, mondjuk azt, hogy 100.000 Ft-os hitelkeret áll rendelkezésünkre, ennyivel "mehetünk mínuszba". Ennek a hitelkeretnek a kihasználtságát is figyeli a bank, de nem tesz különbséget, abból a szempontból, hogy éppen csak 20.000 Ft hiányzik a számláról vagy éppen 80.000 Ft – hiszen egyik pillanatról a másikra feltölthető vagy épp leapasztható a hitelkeret.
Nyilván, ha nem használtuk akkor az jó pontként számít. Ami azonban nem jó pont, ha ez a keret még a lehetőségekhez képest is jobban ki van merítve, "túl van hívva". Ha például 99.500 Ft-os mínuszban vagyunk az nem baj a százezres hitelkeretnél. De ha ebben az esetben már nincs több pénz a számlán és a hónap végén levonják pl. a számlavezetési díjat vagy éppen a hitelkeret rendelkezésre tartási díját, akkor könnyen abba a helyzetbe kerülhetünk, hogy a százezer hitelkeretünk 102 vagy akár 104 ezres mínuszba is kerülhet.
Számos hitel esetében maga a hitelkérelem is elutasításra kerülhet egy 2.000 Ft-os túlhívás miatt. Talán abban egyetértünk, hogy több, mint bosszantó, ha egy mondjuk egy 2 milliós hitel 2.000 Ft-os túlhívás miatt hiúsul meg... Kis odafigyeléssel megelőzhetünk ilyen "baleseteket".
És most a kommenteket kérem! :)
Utolsó kommentek